‘We willen de drempel om vragen te stellen verlagen’

Studenten zitten vaak met vragen, maar durven die niet altijd te stellen in een vol auditorium. Morgane Janssens heeft een oplossing: Hermes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Behalve teamleden in de Innoversity Challenge zijn studenten Morgane Janssens, Kevin De Ras en Louise Catthoor ook studiegenoten. Inspiratie voor hun idee haalden ze uit hun eigen ervaring in de les: ‘Wij zijn zelf studenten in de tweede bachelor Ingenieurswetenschappen, waar vaak onze mening gevraagd wordt. Maar omdat het auditorium zo groot is, durft quasi niemand zijn hand opsteken. Ons voorstel zou daar iets aan veranderen: we willen een app maken waarmee studenten discreet een vraag kunnen stellen tijdens de les.’ Ze haalden er ook student Matthias Baetens bij, die hun idee kan omzetten in een app.

Stel: ik heb een vraag tijdens de les. Wat moet ik dan concreet doen?

‘Je gaat naar onze app, die we Hermes genoemd hebben. Daar kan je je kan aanmelden met je UGent-login en de vraag posten. Medestudenten kunnen de vraag ‘liken’: daarmee geven ze aan dat ze zelf ook met die vraag zitten. Professoren kunnen alle vragen bekijken, maar pas als een vraag genoeg ‘likes’ heeft, krijgt de professor een melding op zijn computer, terwijl hij of zij aan het lesgeven is. Zo weet hij dat er een prangende vraag is. Uiteraard hoeft hij die niet meteen te beantwoorden – dat beslist de docent zelf.’

Zijn de vragen anoniem?

‘Voor studenten wel. We willen namelijk vermijden dat studenten bang zijn om af te gaan met een domme vraag – je mag de groepsdruk in zo’n auditorium niet onderschatten. Maar docenten zien wel steeds van wie de vraag komt: op die manier voorkomen we dan weer dat studenten allerlei onzin op de app zouden posten. Als iemand dat toch doet, kan de docent hem of haar gemakkelijk de toegang tot de app ontzeggen.’

Zullen proffen niet bang zijn dat hun les te vaak gestoord zal worden, zelfs al zijn de vragen relevant?

‘Het zal inderdaad een aanpassing vergen, en we begrijpen dat sommige docenten nog hun twijfels hebben. Maar studenten zitten sowieso vaak al op hun smartphone te tokkelen, dus we hebben dan liever dat ze met de les bezig zijn. Het grootste voordeel is dat de prof meteen ziet waar de moeilijkheden zitten, om daar gepast op in te spelen – wat dan weer goed is voor de interactie tussen studenten en proffen. Daarnaast kunnen ook medestudenten de vragen al beantwoorden op de app, dus de meeste vragen zullen mogelijk al opgelost worden voor ze de prof bereiken. We verwachten dus niet dat hij of zij overstelpt zal worden met vragen. Belangrijk is ook dat we geen enkele prof willen verplichten om onze app te gebruiken: met ons Innoversity-voorstel bieden we hen gewoon een extra mogelijkheid.’

Wat vinden jullie eigenlijk van de Innoversity Challenge?

‘We vinden het fantastisch dat de rector haar schouders daaronder heeft gezet. Het project heeft wel veel tijd gevraagd, zeker tijdens de blok. We zijn ook de jongste kandidaten, dus het was niet altijd even gemakkelijk. Maar het was tot nu toe de moeite waard, want we hebben heel veel geleerd. Als ons idee het nu ook nog eens zou halen, dan zou dat fantastisch zijn.’

Denk je dat jullie idee kans heeft om door te gaan?

‘We hebben er een goed gevoel over, ook al weten we eigenlijk nog niet of we een pilootproject mogen doen. (lacht) We hebben dus nog veel werk. Maar we hebben wel al contact met een aantal lesgevers die gebruik willen maken van onze app. En ook van studenten hebben we al veel positieve reacties gekregen, dus we denken dat er wel wat in zit.’

 

Premium WordPress Themes