‘Waarom zou leren niet tof kunnen zijn?’

Hoe kan je de motivatie van studenten een boost geven, zodat ze niet pas beginnen te studeren als de eindmeet in zicht komt en de stress het overneemt van het uitstelgedrag? Met een spel natuurlijk, zegt doctorandus Jeroen Neckebrouck.

w668q85_Z2015_206_052

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op het moment dat we hem bellen geniet Jeroen Neckebrouck (faculteit Economie en Bedrijfskunde) van de frisse Alpenlucht in Zwitserland, waar hij werkt aan zijn doctoraat. ‘Maar ik ben ook bezig met de Innoversity Challenge hoor. Samen met mijn teamleden Elke Minnaert en Evelien Opdecam, twee vrolijke dames van mijn faculteit, wil ik ons idee nog wat verfijnen voor de coaching days op 12 en 13 februari.’

Wat is jullie idee, en waarom is het noodzakelijk voor de toekomst van het onderwijs?

“We willen een app maken waarmee studeren een spel wordt – letterlijk dan. Op die manier hopen we de dalende motivatie bij studenten tegen te gaan. We merken dat veel studenten pas in actie komen als de examens in zicht zijn, en dat is jammer. Daar willen we iets aan doen. Klagen over laksheid, zoals sommige professoren wel eens doen, helpt niet. Met ons spel bieden wij een oplossing. Waarom zou leren niet tof kunnen zijn?’

Wat moeten we ons precies voorstellen bij dat spel?

‘Denk vooral niet aan een klassieke game die je op je PlayStation kan spelen, want dat is het allerminst. We willen een app ontwikkelen waarmee studenten kunnen testen hoeveel ze onthouden hebben van de leerstof, aan de hand van kleine quizjes met meerkeuzevragen. Aanvankelijk is het de bedoeling dat we die vragen krijgen van de proffen, dus hun medewerking is ook nodig. Later kunnen studenten zelf vragen opstellen.’

Misschien ervaart niet iedereen meerkeuzevragen als een spel.

‘Dat is waar. Maar ik denk toch dat zo’n app studeren voor velen een stuk aangenamer zal maken. Een klassiek hoorcollege blijft belangrijk, maar er zijn aanvullende methodes nodig, liefst digitaal. We hopen wel op voldoende ondersteuning van de UGent. We zijn ook nog op zoek naar goede programmeurs, want veel hangt af van het design en de gebruiksvriendelijkheid van onze app. Daarnaast hopen we de motivatie om het spel te spelen aan te wakkeren door competitie toe te voegen: er komt een systeem met punten en een ranking.’

Is het spel volledig vrijblijvend, of valt er ook iets bij te winnen?

‘We denken eraan om studenten die goed scoren te belonen met bijvoorbeeld een half ‘echt’ punt. Intrinsieke motivatie blijft belangrijk, maar een duwtje in de rug kan altijd helpen. We vragen ook aan studenten wat ze ervan vinden. Als het aanslaat, kunnen we vanuit de faculteit Economie en Bedrijfskunde uitbreiden naar andere faculteiten.’

Waar haal je de inspiratie voor je idee?

‘Toen ik als consultant werkte, vond het concept van gamification al volop ingang: een spelelement toevoegen, meestal met een beloning. Denk aan de Running App van Nike, waarbij beloningen je helpen om kilometers te malen en je doelstellingen te bereiken.’

Wat is je favoriete app?

‘Misschien wel Duolingo, de app waarmee je vreemde talen kan leren. Dankzij die app heb ik mijn Duits naar een hoger niveau kunnen tillen. Het concept is even simpel als ingenieus, en het design is fris. Op die manier krijg je echt zin om verder te spelen en vergeet je dat je intussen aan het leren bent. Als we dat zouden kunnen bereiken aan de UGent, dan zou dat toch fantastisch zijn?’

Premium WordPress Themes