Tien projecten voor de toekomst

En toen waren ze nog met tien: tien teams en tien ideeën om het onderwijs aan de UGent te verbeteren. Het volledige verhaal lees je in UGent-magazine Durf Denken, maar hier vind je alvast een voorproefje van de ideeën die de jury geselecteerd heeft.

  • Open Webslides

‘Via een een open-source platform vullen studenten webslides aan en delen ze updates. Populaire aanpassingen vinden snel hun weg naar de docenten, die ze in één klik kunnen valideren? Zij kunnen webslides ook delen op sociale media en zo de expertise buiten de UGent verspreiden.’

  • Realtime infrastructuur

‘Aanvankelijk vormden wij twee teams, maar we hebben onze krachten gebundeld. We willen een systeem opzetten om vlot vrije studeerplekken, computers of lokalen te vinden en te reserveren. Het reële gebruik van infrastructuur zouden we in real time kunnen bijhouden op basis van de aanwezige wifiapparaten, maar we denken ook aan een app.’

  • Gecentraliseerde supernotities

‘Wij willen een centraal platform creëren waar studenten documenten kunnen plaatsen en reviewen. Een beloningssysteem met badges kan voor extra prikkels zorgen. Ook willen we een alarmknop invoeren waarmee studenten bij ernstige problemen de bevoegde studentenvertegenwoordiger kunnen inlichten.’

  • Interdisciplinair leerplatform

‘Op een vak- en faculteitsoverschrijdend digitaal kennisplatform zouden studenten en onderzoekers hulp kunnen aanbieden of vragen. Deze gratis tutoractiviteit kan ondersteund worden door bijvoorbeeld een valorisatie in credits of een certificaat en kan de ideale opstap zijn naar projecten als open badges en consultancy.’

  • Link met bedrijven en andere faculteiten

‘Ons online platform bevat een consulting-gedeelte waarin bedrijven opdrachten kunnen posten. een gatekeeper stelt vervolgens een geschikt team van studenten samen. De deelnemers krijgen in ruil voor hun low-cost services een certificaat. Anderzijds is er ook een open forum waar studenten met complementaire skills samen innovatieve ideeën kunnen ontwikkelen.’

  • Het plezier om te leren

‘We willen een mobiele game te ontwikkelen waarmee studenten het in een leuke omgeving tegen elkaar kunnen opnemen met interessante vragen over de leerstof. Onze game verhoogt de betrokkenheid van de studenten zonder professoren en personeel te overladen. Daarnaast krijgt iedereen op een aangename manier feedback over het leerproces.’

  • Bevattelijke visualisering

‘Docenten trachten op een vernieuwende manier les te geven, maar weten niet altijd hoe dat moet. Laat studenten ter compensatie van een examenonderdeel de leerstof visueel vertalen in bijvoorbeeld mindmaps, video’s en flowcharts. Na een grondige controle worden degelijke visualiseringen beschikbaar gesteld op Minerva.’

  • Zeg het met animaties

‘3D-animaties zijn geknipt om om complexe principes helder voor te stellen, maar je hebt er wel vakkennis en grafische skills voor nodig. Alle professoren moeten daarom bij een team van specialisten kunnen aankloppen. Door de animaties een unieke UGent look-and-feel mee te geven en ze vrij beschikbaar te stellen op het internet winnen we bovendien aan internationale naambekendheid.’

  • Open badges

Een diploma toont niet volledig wie je bent, vindt werkstudent Arne Coutteau. ‘Studenten volgen bijvoorbeeld seminaries, geven bijles en zitten in verenigingen.’ Hij wil zulke inspanningen beloond zien met zogenaamde open badges. ‘Je kan ze gemakkelijk aan je cv linken en met anderen delen.’

  • Interactieve app

‘Tijdens de les krijgen studenten vaak amper respons. Studenten gaan pas achteraf bijkomende informatie inwinnen, terwijl die eigenlijk voor iedereen nuttig kan zijn. Onze interactieve app stelt lesgevers in staat om sneller te weten te komen of iedereen wel mee is. Studenten kunnen ook anoniem vragen posten.’

Benieuwd naar meer? Neem dan zeker een kijkje in het magazine Durf Denken.

© Dries Luyten

© Dries Luyten

Deel:


Gerelateerde berichten

Premium WordPress Themes