Teams

De tien overblijvende teams van de Innoversity Challenge werken op dit moment hard aan een idee om het onderwijs aan de UGent te verbeteren. Wat is hun idee precies, en waarom heeft de UGent er nood aan? De antwoorden vind je via de links hieronder.

  • Het plezier om te leren

Hoe kan je de motivatie van studenten een boost geven, zodat ze niet pas beginnen te studeren als de eindmeet in zicht komt en de stress het overneemt van het uitstelgedrag? Met een spel natuurlijk, zegt doctorandus Jeroen Neckebrouck. “Waarom zou leren niet tof kunnen zijn?”

  • Realtime infrastructuur

Aankomen in een bibliotheek, merken dat er geen plaats meer is om te studeren, en dan maar teleurgesteld terugkeren? Dat wordt binnenkort verleden tijd, als het van student Lode Devloo en zijn team afhangt. “Met onze app ‘Vesta’ weet je meteen hoeveel plaats er nog is.”

  • Link met bedrijven en andere faculteiten

Studenten hebben te weinig voeling met de arbeidsmarkt, vindt student Pieter-Jan De Mulder. Daar wil hij zelf iets aan doen, met een online platform waarop studenten problemen van bedrijven kunnen oplossen. “Op die manier koppelen we theorie aan praktijk.”

  • Interdisciplinair leerplatform

Problemen met papers, groepswerken of de leerstof in het algemeen? Studente Sarah De Prins en haar teamleden hebben een oplossing: een interdisciplinair leerplatform. ‘Op die manier kan je gemakkelijk vragen stellen aan studenten van andere faculteiten.’

  • Bevattelijke visualisering

Hoe kan je de leerstof aantrekkelijker maken en ervoor zorgen dat studenten er vaker mee bezig zijn tijdens het jaar? Door hen zelf een deel ervan te laten ontwerpen, stelt student Sven Vermeulen voor. ‘In ruil voor de inspanning kan het examen iets lichter worden.’

  • Open webslides

Betere slides voor studenten, feedback voor lesgevers en erkenning voor UGent-expertise: het kan allemaal met open webslides, zegt onderzoeker Ruben Verborgh. ‘Ik gebruik ze intussen al in mijn eigen lessen.’

  • Zeg het met animaties

Cursussen zijn vaak te abstract, vindt doctorandus Bram Vervisch. Samen met zijn teamleden van de Innoversity Challenge wil hij daar iets aan doen. ‘Met aantrekkelijke 3D-animaties heeft de leerstof meer impact.’

  • Open badges

Een diploma toont niet volledig wie je bent, vindt werkstudent Arne Coutteau. ‘Studenten volgen bijvoorbeeld seminaries, geven bijles en zitten in verenigingen.’ Hij wil zulke inspanningen beloond zien met zogenaamde open badges. ‘Je kan ze gemakkelijk aan je cv linken en met anderen delen.’

  • Interactieve app

Studenten zitten vaak met vragen, maar durven die niet altijd te stellen in een vol auditorium. Morgane Janssens heeft een oplossing: Hermes.

  • Gecentraliseerde supernotities

‘Wij willen een centraal platform creëren waar studenten documenten kunnen plaatsen en reviewen. Een beloningssysteem met badges kan voor extra prikkels zorgen. Ook willen we een alarmknop invoeren waarmee studenten bij ernstige problemen de bevoegde studentenvertegenwoordiger kunnen inlichten.’

 

 

 

Premium WordPress Themes