‘Studieboeken hebben hun beste tijd gehad’

Hoe kan je de leerstof aantrekkelijker maken en ervoor zorgen dat studenten er vaker mee bezig zijn tijdens het jaar? Door hen zelf een deel ervan te laten ontwerpen, stelt student Sven Vermeulen voor. ‘In ruil voor de inspanning kan het examen iets lichter worden.’

Sven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sven Vermeulen (faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, rechts op de foto) is geen voorstander van studieboeken. ‘Ze hebben intussen hun beste tijd gehad. Veel studenten leren gemakkelijker aan de hand van slides, en op het internet vind je tegenwoordig alles. Boeken hoeven weliswaar niet te verdwijnen, maar ze kunnen wel aangevuld worden met andere leermiddelen.’ Studenten zijn steeds vaker digital natives, en volgens Sven liggen daar kansen. ‘Met nieuwe technologie kan je de leerstof veel aantrekkelijker maken.’ Samen met teamleden Iris Malfait, Frédérique De Baerdemaeker, Elien Callens en Stijn Joye wil hij daar werk van maken.

Wat is jullie concrete idee?

‘We willen studenten een deel van de leerstof zelfstandig laten verwerken, om die op een visueel aantrekkelijke manier voor te stellen. Dat kan met video’s of infographics, maar ook met mindmaps of flowcharts. De invulling laten we aan de studenten over, zij mogen een vorm kiezen die bij hun leermethode aansluit. Ze worden daarbij begeleid door de lesgever en ontvangen feedback van medestudenten. Zo wordt de kans op fouten minimaal en verzekeren we kwaliteit. Vervolgens beoordeelt de docent het eindproduct. Enkel de visualisaties die aan zijn of haar eisen voldoen, worden met alle studenten gedeeld op Minerva. Docenten kunnen die dan gebruiken om hun lessen de volgende jaren te ondersteunen.’

Het lijkt wel behoorlijk veel werk, zeker voor wie niet technisch aangelegd is. Hoe wil je studenten daarvoor motiveren?

‘Ze verdienen punten met hun visualisatie, want de opdracht telt wel degelijk mee als onderdeel van een vak. Maar ze kunnen ook op een concrete manier beloond worden: een deel van de leerstof kan wegvallen, zodat het examen iets lichter wordt. Natuurlijk moeten de docenten daar wel akkoord mee gaan, dus dat hangt van hen af – net als het hele project, trouwens. Sowieso zal het idee nog niet meteen aan de hele universiteit ingevoerd worden. We zouden starten aan de vakgroep Communicatiewetenschappen en van daaruit uitbreiden, afhankelijk van het succes.’

Wat met studenten die liever een stoffig boek hebben dan modieuze mindmaps of flowcharts?

‘Boeken zullen nog niet meteen verdwijnen, dus daaruit kunnen ze nog steeds leren. Ook de notities uit hoorcolleges blijven belangrijk. Ons idee is niet om iets af te schaffen, maar om studenten zoveel mogelijk opties bieden om zich voor te bereiden voor het examen. Verder willen we studenten die wat minder mee zijn met nieuwe technologie ook ondersteuning bieden via Minerva.’

Waar haalde je de inspiratie voor je idee?

‘Het viel mij op dat veel studenten hun cursus nu al visueel aantrekkelijker maken. Mijn teamgenote Iris maakt bijvoorbeeld heel mooie en duidelijke mindmaps, waar ik al veel aan gehad heb. Met haar mindmaps haal ik zonder problemen een goed cijfer. (lacht) Met ons plan zouden we de beste visualisaties met iedereen kunnen delen, dat is het grote voordeel.’

Kende je de teamleden al voor de Innoversity Challenge?

‘Iris is een vriendin van mijn richting, met wie ik binnenkort op reis ga. Frédérique ken ik van Moeder Theepot, een studentenvereniging voor theedrinkers, en we durven al eens afspreken voor een Disney-avond. Voor de laatste ronde zochten we ook nog een lesgever en een IT’er. Uiteindelijk kwamen we terecht bij Stijn, een enthousiaste lesgever, en Elien, een studiegenote uit mijn vorige opleiding met een passie voor IT.’

Wat vind je van de ideeën van de andere teams?

‘Ik was onder de indruk van de kwaliteit van de ideeën, ook van degene die het niet gehaald hebben tot de laatste 10. Een van de voorstellen was een app die je waarschuwt als je les wegvalt. Ik dacht dat zo’n idee zeker naar de volgende ronde zou gaan, maar dat bleek niet het geval. Van de ideeën die overblijven vind ik Gamification heel mooi, het idee van Jeroen Neckebroeck om leren in een spelvorm te gieten. Maar het sterkste idee vind ik dat van Ruben Verborgh en zijn team: open webslides. Het sluit enigszins aan bij ons idee, dus ik ben heel benieuwd naar hun uitwerking.’

Premium WordPress Themes