‘Kom uit je comfortzone’

JolienMet ‘Durf Ondernemen’ geeft Jolien Coenraets naar eigen zeggen EHBO: Eerste Hulp Bij Ondernemen. Maar ook voor de deelnemers van de Innoversity Challenge heeft ze nuttige tips. “Je bent niet getrouwd met je idee, en je hebt niets te verliezen.”

Jolien Coenraets ziet duidelijke parallellen tussen Durf Ondernemen en de Innoversity Challenge. “Bij ons moet een idee wel commercieel toepasbaar zijn, maar verder zie ik vooral gelijkenissen: het gaat om ideeën die kwalitatief, haalbaar en origineel moeten zijn. Om daarop feedback te geven hebben we bij Durf Ondernemen de nodige expertise.”

Waar moeten deelnemers vooral op letten?

“Toon niet te veel schroom in het begin. Je bent niet getrouwd met je idee, en je hebt niets te verliezen. Veel mensen voelen zich persoonlijk aangevallen als ze kritiek op hun concept krijgen, en zijn daarom geremd om het publiek te maken. Maar zeker in de eerste fase zijn er geen slechte ideeën, dus hou je vooral niet in.”

Ook al is het nog niet volledig uitgewerkt?

“Zeker. Omdat mensen bang zijn voor het oordeel van anderen, of perfectionistisch, hebben ze vaak de neiging om te lang te wachten met een idee publiek te maken. Maar daardoor mis je nuttige feedback. Als iemand in het begin al een pertinente opmerking maakt, kan je die al meteen meenemen. Zo ga je veel productiever te werk dan als je alles eerst volledig uitwerkt in je studeerkamer.”

Dat ideeënforum heeft dus zijn nut.

“Het is zelfs een luxe om feedback te krijgen van anderen. Mensen kunnen over het algemeen de zwaktes van hun eigen ideeën moeilijk inschatten. Feedback kan ook misverstanden uit de wereld helpen. Als je een idee voorstelt, en iemand anders zegt ‘hé, dat werkt toch helemaal niet voor een website’, dan kan plots aan het licht komen dat je het over een app hebt. Daarna kan je misschien zelfs nog tot de conclusie komen dat een website toch beter is.”

Stel: ik wil een app maken die ervoor zorgt dat studenten op tijd komen in de les. Goed idee?

“Goh, niet per se. (lacht) Je kan niet voor alles zomaar een app bedenken. Bedenk bijvoorbeeld maar hoeveel apps je hebt staan die je nooit gebruikt. Je moet ook nagaan wat het probleem precies is. Studenten komen te laat in de les. Maar wat zijn de dieperliggende oorzaken? Misschien zijn die studenten gewoon lui, of zijn de lessenroosters niet duidelijk. In het laatste geval kan je bijvoorbeeld proberen om je eigen online agenda, het lessenrooster en andere aparte platformen beter te integreren.”

Hoe weet je eigenlijk of een probleem of een nood belangrijk genoeg is?

“Ga vooral met mensen praten. Je kan denken dat een bepaalde afdeling of vakgroep last heeft van een probleem. Maar als je het dan effectief gaat vragen blijkt dat heel goed mee te vallen, of hebben ze zelfs al een oplossing klaar. Je moet dus zeker voldoende moeite doen. Ga bijvoorbeeld gewoon al eens op Google kijken.”

Wel jammer, als blijkt dat jouw geniale oplossing al bestaat.

“Eigenlijk hoeft dat niet zo erg te zijn. Facebook was ook al veel eerder bedacht, in een andere vorm. Maar het was Mark Zuckerberg die het idee verfijnde en verbeterde. In feite blijft er zelfs van zijn oorspronkelijk concept niet veel meer over: eerst was Facebook een soort veredelde Tinder, pas later is het uitgegroeid tot wat het nu is.

Maar je hoeft niet per se opnieuw te beginnen. Neem nu Maxim Sergeant, onze student-ondernemer van het jaar. Hij merkte dat een online bakker al bestond, maar zag dat er nog wat problemen waren. Je zou dan opnieuw kunnen beginnen en iets beters maken, maar hij besloot om met de bedenkers te gaan praten, die inzagen dat hij een punt had. Intussen leidt hij de onderneming.”

Tot slot: er zijn al UGent’ers die zich bezighouden met onderwijsinnovatie. Waarom dan nog studenten en medewerkers inschakelen?

“Dat is net het unieke aan het project. De ideeën op zich zijn belangrijk, maar nog belangrijker is dat iedereen mee kan nadenken over ons onderwijs, en dat er naar de voorstellen geluisterd wordt. Dus kom uit je comfortzone en doe mee. Geloof me, het geeft echt een heerlijk gevoel als je een succesvol idee bedenkt dat steeds groter en sterker wordt, alsof het je eigen kind is dat je ziet groeien.”

Share:


Related posts

Premium WordPress Themes