‘Geen dure bijlesbureaus meer’

Problemen met papers, groepswerken of de leerstof in het algemeen? Studenten Sarah De Prins en Dries Defever hebben een oplossing: een interdisciplinair leerplatform. ‘Op die manier kan je gemakkelijk vragen stellen aan studenten van andere faculteiten.’

 

Studenten werken zelden samen met studenten van andere richtingen, zegt Sarah De Prins (faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen). ‘Dat is jammer, want zo blijven veel kansen onbenut.’ Samen met haar teamleden Dries Defever, Clio Janssens, Jonas Anseeuw en Rob De Staelen wil ze een platform oprichten waar studenten elkaar kunnen ontmoeten voor bijles en andere vormen van hulp.

Bouwen jullie niet verder op het Minerva-forum?

‘Nee, we zouden liever iets nieuws maken. Jonas, doctoraatsstudent Informatica, heeft de juiste kennis om zo’n platform op te zetten. Wel kan er op Minerva een icoontje komen met een link naar ons platform, dat we voorlopig Hypercampus noemen. Hoe het werkt? Je zal je ook moeten aanmelden met je UGent-login. Vervolgens wordt automatisch een profiel voor jou aangemaakt, op basis van de vakken die je hebt afgerond op Oasis. Als je dan een vraag stelt, wordt die op basis van keywords doorgestuurd naar de profielen die het best matchen. Zo zal een vraag over statistiek bijvoorbeeld doorgestuurd worden naar studenten Toegepaste Wiskunde. Zij kunnen dan beslissen of ze hulp willen bieden. In ruil voor de hulp krijgen ze een certificaat dat mooi staat op hun cv.’

Jullie willen het platform dus koppelen aan het puntensysteem op Oasis. Levert dat geen problemen op met privacy?

‘Wij zijn gaan praten met de dienst Onderwijsadministratie, en volgens hen is de privacy van studenten geen probleem als het platform enkel toegankelijk is voor UGent’ers die inloggen, en als de studenten toestemming geven om de gegevens van Oasis te mogen gebruiken.’

Heb je al aan studenten gevraagd of er nood is aan jullie idee?

‘We hebben een kleine enquête gehouden onder studenten. Wat blijkt? Ze zijn bijzonder geïnteresseerd in zo’n platform, zeker als ze zo in contact kunnen komen met studenten van andere faculteiten. Bovendien blijkt dat al heel wat studenten bijles geven en krijgen, maar dan voornamelijk via dure bijlesbureaus. Het zou dus nuttig zijn mocht dat ook binnen de UGent kunnen. Er zijn weliswaar monitoraten die hun werk fantastisch doen, maar ook zij kunnen niet altijd iedereen helpen, en vaak is het voor studenten een grote stap om bij hen aan te kloppen.’

Waar haalde je de inspiratie voor het idee?

‘Toen ik stage liep bij REC Radiocentrum, liepen daar veel studenten uit de journalistiek of de communicatiewetenschappen rond. Het fascineerde me hoe verschillend onze opleidingen waren. Nochtans zouden bepaalde competenties, zoals communiceren met jongeren via sociale media, ook interessant zijn voor studenten Pedagogiek en Onderwijskunde. Andere inspiratie kwam er van teamlid en medebedenker Dries Defever, bachelorstudent aan de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur. Hij gaf bijles statistiek aan zijn zus, die studeert aan een andere faculteit.’

Kende je alle teamleden al voor de Innoversity Challenge?

‘Nee, we hebben elkaar ontmoet op het platform van de Innoversity Challenge. Dat is wel leuk aan het project. De samenwerking in het team verloopt trouwens zeer goed: we zien de Challenge allemaal als een leuke ervaring en vullen elkaar aan met onze eigen competenties en achtergronden.’

Tot slot: welk ander idee vind je het sterkst?

Misschien de open webslides van het team van Ruben Verborgh. Dat idee is al ver uitgewerkt, dus ik denk dat we van hen nog gaan horen. Maar ook de teams die werken aan open badges en een systeem om studeerplekken te reserveren zijn goed bezig!

 

 

 

 

Premium WordPress Themes